maandag 9 juli 2012

AART LAMBERTS – Eendracht






Op de hoek Aalbersestraat en de Ruys de Beerenbrouckstraat staat het monument 'Eendracht' van Aart Lamberts. Dit monument uit 1980 is een eerbetoon aan verzetsstrijders uit de Tweede wereldoorlog. Lamberts heeft zijn ontwerp als volgt omschreven: 'Het zijn drie aaneengesloten figuren die samen een soort eenheid vormen. In die eenheid vertegenwoordigen ze een soort onverzettelijkheid tegen de overheersing van de nazi's was mijn achtergedachte. Oorspronkelijk had ik er één figuur van gemaakt maar dat vond ik te weinig krachtig voor hetgeen ik wilde uitbeelden. Vandaar dat het drie geworden zijn om die eendracht te verbeelden. Toevallig heet het sportpark erachter ook de Eendracht en dat sloot heel erg goed aan bij het beeld dat ik gemaakt heb.'

bron: Nationaal Comité 4 en 5 mei

Geen opmerkingen: