dinsdag 20 november 2012

BEREND PETER - Dwazen denken te beschermen



In het Javaplantsoen staat een blauwe betonnen heipaal met daaromheen een kubus van Cortenstaal. Dit kunstwerk is gemaakt door Berend Peter Hogen Esch, die werkte onder zijn voornaam Berend Peter. Het heeft de mysterieuze naam “Dwazen denken te beschermen” gekregen. Oorspronkelijk is dit werk geĆ«xposeerd op de Floriade van 1982. Berend Peter vertelt over het werk: “Voor een paar openlucht tentoonstellingen maakte ik in 1982 het beeld 'Dwazen denken te beschermen'. Het beton voor de paal kleurde ik door en door met een restant pigment van de vorige opdracht. De gemeente Amsterdam vroeg mij het beeld te vergroten voor een locatie in Amsterdam-oost. Deze keer besteedde ik het werk uit, de aannemer die de paal zou maken 'vergat' het blauwe pigment toe te voegen dus smeerde ik het er later op in de veronderstelling dat het er binnen de kortste keren af zou regenen en zo vaal zou worden als ik het wilde hebben. Zo geschiedde. Toen wij er recentelijk langs reden was de paal 'opgeknapt' en weer net zo blauw als ik 'm niet wilde. De kubus was niet meer, de onderste ribben zijn onder de grond verdwenen”. Zie ook : klik HIER.

2 opmerkingen:

Berend Peter zei

Van wanneer is deze foto? De 'ribben' lijken weer een beetje zichtbaar.

Verbeeldingsblog zei

Dag Berend Peter,
De foto's zijn van 14 november jl.
Elke dag belicht ik een openbaar beeld (vanaf 1900 tot heden) binnen de gemeente Amsterdam. Ben er nu zo'n kleine twee jaar mee bezig en het eind is nog lang niet in zicht.
Zie ook : http://adambeeldenva1900.blogspot.nl/search/label/DRIEMAN
groet
Loek van Vlerken