dinsdag 2 juli 2013

ARTZUID 2013 – MARINO MARINI – Composizione di Elementi




Marino Marini volgde vanaf 1917 een klassieke opleiding waarin hij werkte naar voorbeelden van Etruskische ruiterbeelden. Dat leidde in de jaren dertig tot de ontwikkeling van wat zijn basismotief zou worden: het ruiterbeeld, waarbij de ruiter stevig en in balans op de paardenrug zit. Bij Marini werd dat motief een symbool van een ideale tijd toen de mens paradijselijk leefde in harmonie met de natuur. De Tweede Wereldoorlog verstoorde dat idee radicaal. Marini zag foto’s van vliegtuigen die boeren aanvielen die, op paarden gezeten, op het land aan het werk waren. Met dierlijke angst klampten de ruiters zich vast aan hun paarden die eveneens in doodsangst verkeerden en op de vlucht sloegen. Die ervaring heeft een onuitwisbare indruk gemaakt op Marini. Het werd voor hem een symbool voor een thuisloze mensheid in de moderne wereld onder permanente dreiging van een atoomoorlog. Hij verwerkte dat tot een abstrahering van zijn thema zoals hier te zien is op de tentoonstelling ArtZuid 2013 in ‘Composizione di Elementi’ uit 1964/65. Het beeld bestaat uit een reeks losse elementen die in hun wanorde herinneren aan een eerdere fase van een compositie in evenwicht die nu uiteengevallen is en waarmee Marini het motief van het ruiterbeeld tot een finale voerde.

bron: ARTZUID

Geen opmerkingen: