vrijdag 26 april 2013

HILDO KROP – Koggeschip


                                                                                  Tramremise Amsteldijk                                                      voormalig Stadhuis Oudezijds Voorburgwal

                                                                        Tramremise Amsteldijk                                                                    voormalig Stadhuis Oudezijds Voorburgwal

                                                                                 Tramremise Amsteldijk  


Gisteren zag ik op de Amsteldijk achter een muurtje bij de ingang van de tramremise een gevelsteen waarvan ik onmiddellijk dacht dat het wel eens van Hildo Krop zou kunnen zijn. En inderdaad, als ik dit koggeschip vergelijk met de steen van Krop welke zich bevindt aan de achterzijde van de poort van het voormalige stadhuis aan de Oudezijds Voorburgwal, lijkt mij geen twijfel mogelijk. Beide bouwwerken dateren bovendien uit dezelfde periode, rond 1926. Het gebeurde vaker dat Krop voor een bepaald bouwobject meerdere exemplaren aardewerk gevelstenen vervaardigde en deze reserve stukken elders hergebruikte. (zie ook bijvoorbeeld mijn blogpagina van 30 oktober 2011 -  klik HIER).

Geen opmerkingen: