Onder het viaduct Maritzstraat
/ Beukenweg en nog vijf andere viaducten tussen het Muiderpoortstation en het
Amstelstation werden op 15 oktober 1939 gedenkplaten aangebracht met de tekst
“Doorgang vrij – Oost is blij”. In 1931 organiseerde de buurtvereniging CELIWA
(Ceram – Linnaeus – Watergraafsmeer) in gebouw Oost-Indië aan de Middenweg een
openbare vergadering om de verbetering van de spoorwegovergangen te bespreken.
Uit onderzoek blijkt dat in een periode van 12 uur de spoorbomen meer dicht dan
open zijn. Van de onderzochte 720 minuten zijn de bomen in totaal 395 minuten
gesloten; 67 maal zijn ze neergegaan. Dit wordt vooral veroorzaakt door het
drukke goederenverkeer vanaf het abattoir en het Oostelijk Havengebied. Tijdens
het rangeren blijven de bomen soms wel 15 minuten aaneengesloten dicht. In 1939
is de ophoging van het spoor voltooid en zijn de spoorwegovergangen vervangen
door viaducten.
bron: Het geheugen van Oost
Geen opmerkingen:
Een reactie posten