donderdag 24 januari 2013

PIETER D’HONT – Het Beursmannetje




Op 19 januari was ik in het voormalige atelier van Pieter d’Hont in Utrecht. Een indrukwekkend bezoek aan de kraamkamer van een groot Nederlands beeldhouwer. Er stond juist een nieuw gipsen afgietsel van het beeldje Anne Frank uit 1959. Erg mooi! Amsterdam bezit relatief weinig werk van d’Hont; in mijn blog van 16 januari 2011 (klik HIER) noemde ik de Vrouw met Stola  op het Singel. Maar in het atelier zag ik nog een bekend Amsterdams beeldje: Het Beursmannetje, althans een studie in brons, van het beeld dat in maart 1966 op het Damrak is geplaatst ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het Financieel Dagblad. Het was een geschenk van het dagblad aan de gemeente Amsterdam. Waar is dit beeld gebleven? Ik hoop het Beursmannetje met de herprofilering van ‘de Rode Loper’ weer terug te zien.

zwart-wit foto’s: fotoarchief ANP (Andre van der Heuvel en Cor Mulder) – 3 maart 1966

Geen opmerkingen: