De huiskamersituatie verbeeldt in de visie van Mark Manders de overgang van de woonwijk naar het open water. Dit werk uit 2001 op het P.E.Tegelbergplein (Sporenburg), is een fragment uit zijn veelomvattende kunstwerk 'Zelfportret van een gebouw' waar Manders sinds 1986 onafgebroken aan werkt. Het is een fictief gebouw dat voortdurend in verandering is. Het 'Fragment van een huiskamer' bestaat uit een werktafel met stoel en emmer. Op de tafel staan twee geslachtloze figuren die op het eerste gezicht identiek lijken, maar bij nader inzien twee opeenvolgende momenten van dezelfde figuur zijn, met een klein verschil in gezichtsuitdrukking en armen als nagemaakte filmstills. De emmer bestaat ook uit twee momenten, die in tegenstelling tot de figuren door elkaar verweven zijn. Omdat het plein schuin oploopt heeft de kunstenaar ervoor gekozen het geheel te verkleinen naar 88 %. De verkleining is niet direct zichtbaar en is meer voelbaar. Hierdoor werkt het enigszins vervreemdend.
bron: Kunstwacht Amsterdam
Geen opmerkingen:
Een reactie posten