woensdag 19 september 2012

RICHARD SERRA – Sight Point




Na een verbouwing, waar vijf jaar voor stond maar ruim acht jaar duurde, opent het hernieuwde Stedelijk Museum in Amsterdam op 23 september zijn deuren. Ook de sculptuur Sight Point van Richard Serra is terug op het Museumplein. Sight Point, drie meer dan elf meter hoge tegen elkaar leunende platen cortenstaal, stond vanaf 1975 in de tuin van het Stedelijk. In 1997 werd het weggehaald wegens de herinrichting van het Museumplein. Serra zelf is tevreden over de nieuwe plek tussen de badkuip, zoals hij de nieuwbouw van het Stedelijk noemt, en het koekblik van het Van Gogh. In 1972 ging Serra op bezoek bij de toenmalige directeur van het Stedelijk, Edy de Wilde. Serra: “Ik vertelde hem over een beeld dat ik had gemaakt voor een universiteit in Amerika, dat de architect niet wilde plaatsen omdat het hoger was dan zijn gebouw. ‘Teken het eens’, zei De Wilde, en dat deed ik. ‘Zou je het bij ons neer willen zetten’, vroeg hij vervolgens. ‘Ja’, zei ik, ‘daar’, en ik wees uit het raam. En daar is het ook gekomen.”

bron: NRC Handelsblad, Bianca Stigter, 14.09.2012


Geen opmerkingen: