dinsdag 14 augustus 2012

ANDRÉ VAN DER LINDEN – Monument voor te jong gevallen bomen


André van der Linden: “Begin jaren zeventig was ik in De Lairessestraat  aan de slag met verf en beitels en afgezaagde boom met heel grote uitstulpingen te bewerken. Het was een duidelijk zieke boom. Terwijl ik aan de slag was kwam de politie langs. Die agenten konden waarschijnlijk geen wetsartikel vinden dat ik overtrad, dus moest ik mee naar het bureau. Ik heb daar verteld hoe ik onder de indruk was van die zieke boom en dat ik daar een monument van wilde maken. Een van de politiemensen was wel aardig en suggereerde dat ik daar maar een brief aan de burgemeester over moest schrijven. Dat deed ik. Ik kreeg antwoord dat die boom al vergeven was aan de universiteit, om onderzoek te doen naar die ziekte, maar mij werd aangeboden een andere boom te zoeken. Er waren er meer met dergelijke gezwellen, een daarvan stond op het Frederiksplein en ik dacht: laat ik maar meteen hoog grijpen. En ik kreeg nog toestemming ook.”

bron: Buitenbeeldinbeeld.nl



Geen opmerkingen: