dinsdag 31 juli 2012

SHINKICHI TAJIRI – Wachter 1



In Parijs maakt Shinkichi Tajiri zijn eerste serie krijgers. Tajiri: “Al mijn krijgers zijn pogingen om angsten te bezweren, demonen te verdrijven of nachtmerries te verwerken, Van het 442nd Regimental Combat Team, waarvan ik deel uitmaakte, overleefde maar een deel de oorlog. Vele getalenteerde jonge mensen sneuvelden, soms direct naast me, op het slagveld. Dat maakte een onuitwisbare indruk. Met mijn beeldhouwkunst probeer ik vorm te geven aan de psychologische littekens die al die indringende ervaringen hebben achtergelaten.” Bij Wachter 1 valt op dat het lijf deels wordt gesuggereerd. De toeschouwer ziet fragmenten van voeten, benen, armen, romp, torso en hoofd. In wezen is de Wachter een zorgvuldig uitgekiende stapeling van elkaar steeds overlappende platen en vlakken, met sterk gevarieerde hoekige, puntige, scherpe vormen. Het beeld Wachter 1 aan de Apollolaan maakte deel uit van de eerste Internationale Sculptuurroute ARTZUID, welke van 16 augustus t/m 29 oktober 2009 gehouden werd aan de Apollolaan – Minervalaan.

bron: catalogus ARTZUID 2009

Geen opmerkingen: