Het Rhijnspoorplein kreeg zijn naam in 1939. Hier stond van 1843 tot 1939 het Weesperpoortstation. Dit was het vertrekpunt voor de, door Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij aangelegde en geëxploiteerde spoorverbinding naar Utrecht en Arnhem. In de jaren dertig werden de laaggelegen spoorlijnen in Amsterdam-Oost vervangen door sporen op spoordijken. De vele overwegen werden vervangen door viaducten. Het laaggelegen Weesperpoortstation werd gesloten en afgebroken. Als herinnering aan het station heeft Piet Kramer een beeld ontworpen dat op de hoek met de Sarphatistraat is geplaatst. (zie hiervoor 10 januari 2011 op dit blog – klik hier). Dit gesloopte station dankte op zijn naam op zijn beurt weer aan de oude stadspoort die hier stond. De poort werd echter in 1855 al gesloopt. De twee beelden van Hildo Krop uit 1940/42, een Poorter en Poortersvrouw in historische kostuums, zijn hier geplaatst ter herinnering aan deze Weesperpoort.
maandag 11 juni 2012
HILDO KROP – Poorter en Poortersvrouw
Het Rhijnspoorplein kreeg zijn naam in 1939. Hier stond van 1843 tot 1939 het Weesperpoortstation. Dit was het vertrekpunt voor de, door Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij aangelegde en geëxploiteerde spoorverbinding naar Utrecht en Arnhem. In de jaren dertig werden de laaggelegen spoorlijnen in Amsterdam-Oost vervangen door sporen op spoordijken. De vele overwegen werden vervangen door viaducten. Het laaggelegen Weesperpoortstation werd gesloten en afgebroken. Als herinnering aan het station heeft Piet Kramer een beeld ontworpen dat op de hoek met de Sarphatistraat is geplaatst. (zie hiervoor 10 januari 2011 op dit blog – klik hier). Dit gesloopte station dankte op zijn naam op zijn beurt weer aan de oude stadspoort die hier stond. De poort werd echter in 1855 al gesloopt. De twee beelden van Hildo Krop uit 1940/42, een Poorter en Poortersvrouw in historische kostuums, zijn hier geplaatst ter herinnering aan deze Weesperpoort.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten