donderdag 15 december 2011

ADAM JANSMA – Het Buikschot




Het Buikschot, een van pijn verkrampt figuur aan de voet van de spoordijk aan de Tugelaweg. Dit aangrijpende verzetsmonument van Adam Jansma werd in 1962 onthuld op de plek waar de Duitsers op 15 december 1944 drie verzetsmensen fusilleerden. Het was een brute represaille vanwege een aanslag diezelfde dag door onbekenden op de spoorbaan. De Duitsers haalden drie willekeurige mensen uit het Huis van Bewaring aan de Weteringschans en schoten ze, voor de ogen van verbijsterde voorbijgangers en omwonenden, bij de Tugelaweg dood.

De tekst op de zuil luidt:

OP DEZE PLAATS ZIJN OP 15 DECEMBER 1944
DRIE MENSEN GEFUSILLEERD ALS REPRESAILLE
VOOR DE AANSLAG OP DE SPOORLIJN

JAN HENDRIK FABER GEB. 31-3-1893
AUGUST VAN GINKEL GEB. 16-6-1911
DIRK DE BRUIN GEB. 17-6-1908

1 opmerking:

Anoniem zei

Op deze dag, 4 mei 2012, ben ik in een discussie verwikkeld, ook in mijn hoofd, of de dode duitse soldaten niet ook herdacht moeten worden. Ik heb er over nagedacht, en hoewel ik begrijp dat leed niet aan vervolgden is voorbehouden vind ik dat 4 mei niet voor dode daders moet zijn. Mijn vader maakte dit beeld, 3 jaar voor zijn dood, en 1 jaar voor mijn geboorte.