zaterdag 15 januari 2011

GERRIT BOLHUIS – Fusillade



Op deze plek in het Eerste Weteringplantsoen werden op 12 maart 1945 dertig mannen als represaille gefusilleerd. Het was een vergeldingsactie voor  een aanslag op een ambtenaar van de Sicherheitsdienst die gedood werd bij een inval in een huis aan de Stadhouderskade. De twaalfjarige Werner Blok moest toekijken hoe de dertig mensen werden gefusilleerd op het Weteringplantsoen in Amsterdam: “Ik  werd opgepakt op de Weteringschans en tussen een aantal mensen gezet. Een geestelijke probeerde zijn zwarte rok over mij heen te doen, maar ik wilde zien wat er gaande was. Er stond een rij mensen opgesteld met een rij soldaten ervoor. Toen klonk een vreselijk geluid van geweersalvo's. Vanaf het moment dat de officier met zijn pistool controleerde of ze wel dood waren, weet ik niets meer. Mijn broertje weet nog te vertellen dat ik compleet in shock thuiskwam”.

Fusillade (1954) van Gerrit Bolhuis stelt een dode soldaat voor met een hoorn in de hand. “Het is wel merkwaardig zo’n liggende houding. Hoe ik daar eigelijk bij gekomen ben weet ik niet precies meer. Maar dat het een hoornblazer moest zijn stond van den beginne af vast”, vertelt Bolhuis in de Volkskrant van 18 februari 1954.
Het monument heeft in de volksmond de bijnamen ‘De Gevallen Hoornblazer’ en ‘De Keeper’.

Geen opmerkingen: